日本新生児成育医学会雑誌 30(2):306-313;2018 印刷する
日本新生児成育医学会雑誌 第30巻 第2号 58~65頁(2018年)
受付日:平成29.10.23
受理日:平成30.02.09
超低出生体重児の就学前6 歳の発達予後と就学後9 歳での知的発達の変化
Mental Developmental Outcomes of Extremely Low Birth Weight Infants at Six and Nine Years of Age
東京都立墨東病院 周産期センター新生児科
Department of Neonatology, Tokyo Metropolitan Bokutoh Hospital
九島令子・渡辺とよ子
Reiko KUSHIMA,Toyoko WATANABE
Key Words:extremely low birth weight infant(ELBWI),developmental follow-up,mental development,IQ(intelligence quotient),school age
 2000 年から2008 年に当院で出生・管理した超低出生体重児の就学前6 歳の知的発達予後は,正常約6 割,境界 約2 割,遅滞約2 割であり,約9 割が普通学級に就学していた。就学後の9 歳では,遅滞と判定される例がやや減 り,境界例が増加し,発達障害と診断される例が増加していた。
 同一症例での変化をみると,6 歳の知能検査で遅滞または境界と判定された児の54%で9 歳では判定の改善があ り,逆に6 歳で正常と判定された児の13%で判定の悪化がみられた。6 歳から9 歳でIQ が10 以上伸びていた症例 は在胎週数や出生体重が小さく,言語性IQ の伸びが大きく,積極的な学習支援がなされていた例が多かった。
 超低出生体重児では就学後の学習,行動,情緒面の諸問題がしばしば指摘されているが,このような知的発達の 伸びもあるということも踏まえて,就学後も発達支援を継続していくことが重要である。
 We evaluated the mental developmental outcomes of Extremely Low Birth Weight Infants( ELBWI) at six and nine years of age and compared the results based on two points. At six years of age, immediately prior to enrolling into elementary school, approximately 60% of ELBWI had normal IQs, 20% had low IQs and 20% had borderline IQs. At nine years of age, in third grade of elementary school, approximately half of the children who had low or borderline IQs at six years of age showed an improvement in IQ. In particular, the finding was more remarkable in verbal IQ compared with cognitive IQ. Furthermore, the improvement in IQ was larger in more premature cases and cases with more aggressive learning supports. These findings show that it is important for ELBWI to receive more aggressive and individual learning supports to improve their mental development after enrolling in elementary school.
(c)日本新生児成育医学会 All Rights Reserved.
閉じる