日本未熟児新生児学会雑誌 21(1):109-112;2009 印刷する
日本未熟児新生児学会雑誌 第21巻 第1号 109~112頁(2009年)
受付日:平成19.03.06
受理日:平成20.07.17
早産児自験例から考える現行予防接種法のBCG接種の問題点 ―東京23区の調査をふまえて―
The Problem of the 6-month Limit for Bacille de Calmette et Guérin Vaccination of Premature Infants; Based on a Questionnaire to All 23 Wards of Tokyo
*1東京慈恵会医科大学附属病院 小児科,*2たけうちこどもクリニック
*1 Department of Pediatrics, The Jikei University School of Medicine, *2 Takeuchi Kodomo Clinic
長島達郎*1・小林正久*1・寺本知史*1・岡野恵里香*1・竹内敏雄*2・衞藤義勝*1
Tatsuo NAGASHIMA*1,Masahisa KOBAYASHI*1,Satoshi TERAMOTO*1,Erika OKANO*1,Toshio TAKEUCHI*2,Yoshikatsu ETO*1
Key Words:BCG Vaccine,neonatal intensive care unit,infant,premature,child health services,tuberculosis
 結核予防法の1部を改正する法律が平成17年4月から施行され,乳児のBCG接種率を上げる目的で,公費接種は生後6ヵ月までと規定された。しかし,早産児は医学的理由により生後6ヵ月以内にBCG接種が出来ない場合がある。この場合に生後6ヵ月以降もBCG接種が公費負担となるように言及した厚生労働省健康局結核感染症課長通知「結核予防法第13条の規定による定期の予防接種等に関する留意事項について」が地方公共団体に対して発行されている。  我々は平成18年度に当院NICUを退院した患児の中で,生後6ヵ月までの期間にBCG接種を行うことが出来ず,接種がそれ以降になった症例を経験した。自験例では生後6ヵ月以降のBCG接種を公費負担とする行政措置が行われたが,それに至る経緯から,我々は上記の留意事項の浸透に関する調査を東京23区に対して行なった。その結果より,留意事項の地方公共団体による解釈は完全ではなく,これにより早産児がBCG接種に関して不利益をこうむることがあると考えられた。この留意事項の弾力的な解釈と,また医療側からの働きかけが今後の早産児のフォローアップに必要である。
 Parts of the Tuberculosis Prevention Law of Japan were revised in April 2005. In the revision, the government subsidizes the inoculation until 6 months of age to increase the rate of infantile Bacille de Calmette et Guérin(BCG)vaccination. However, the Ministry of Health, Labour and Welfare additionally issued guidelines to local public entities about that premature infants older than 6 months should be able to receive BCG vaccination by public subsidy even if they had not been able to receive it earlier because of medical reasons. We considered the present social conditions on the basis of a premature infant discharged from our hospital’s neonatal intensive care unit in 2006 who received BCG vaccination after 6 months of age. Vaccination in a premature infant after 6 months of age was subsidized by public funds. However the details of how the local entity acted made us wonder whether all local public entities are aware of the guidelines. Therefore, we sent questionnaires to all 23 wards of Tokyo to investigate how they vaccinate premature infants. The results of the questionnaire suggested that local public entities are not fully aware of the guidelines regarding the revision of Tuberculosis Prevention Law. Pediatricians and local public entities should inform each about the guidelines to avoid negatively affecting the care premature infants.
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